top of page

נקודות הכוכב השמיימי / מא דאן יאנג

  • shay sharabi
  • 24 ביוני
  • זמן קריאה 5 דקות

马丹阳天星穴

Mǎ Dān Yáng Tiān Xīng Xué


בין אם בקליניקה או בזמן ההתמחות אצל מטפלים ותיקים, אחת הדרכים היעילות ביותר לפתח את כישורי הדיקור היא התמקצעות בשיטת טיפול או שימוש במרשמי נקודות שנבחרו, נוסו ותועדו בספרים החשובים ברפואה הסינית.


מא דאן יאנג, נולד בתקופת שושלת ג'ין (  Jīn 金 1123-1183), היה מוכר בעיקר כמורה דאואיסט, שעסק גם כן ברפואה סינית, ונודע בזכות כישורי הדיקור המעולים שלו. בתקופתו, סין נשלטה על ידי שבטים טארטארים מהצפון, ולאחר מכן על ידי המונגולים (תקופת שושלת יואן Yuán 元). בשנים אלו פרחה הרפואה הסינית ופורסמו כתבים רבים על ידי אנשים כמו מא דאן יאנג, בעזרת עזרה מן הממשל - שדחף לאסוף, לשמר ולפתח את תחום הרפואה בכל הממלכה. בזכותם, נשתמרו שילובי נקודות ופרוטוקולי טיפול, בהם אנו משתמשים עד היום, כולל "שיר דרקון הג'ייד".

היתרון בשימוש ממושך ובלעדי ב"נקודות הכוכב השמימי של מא דאן יאנג", טמון בפשטות - אלו נקודות הנלמדות ונמצאות בשימוש באופן קבוע בקליניקה.דרך השימוש הבלעדי בהן, ניתן לשפר את יכולת איתור הנקודה, אבחון מצב הערוץ ולהבין טוב יותר, בצורה ברורה ומעשית, מה ההשפעה של כל נקודה ונקודה.

אם נחזור לציטוט שבמסגרת - "אף אחד מתפקודי 360 הנקודות אינו מעבר לתפקודן של 11 השמימיות" - ניתן להעיז ולומר כי עד שלא חקרנו, דקרנו והבנו את יעילות התפקוד המעשי של 11 הנקודות השמימיות, אין סיבה לנסות ולטפל בעזרת נקודות אחרות בגוף.


"שיר נקודות הכוכב השמימי"

"שיר נקודות הכוכב השמימי" תועד לראשונה על ידי וואנג גואו רוי (Wáng guó ruì 1279-1368 שושלת יואן Yuán 元) ב"שיר דרקון הג'ייד" (במקור - "קאנון דרקון הג'ייד המהדהד עם הדיקור השמימי של ביאן צ'ואה").הוא מתאר את מיקום הנקודות, אופן השימוש בהן, השפעותיהן ובאלו מחלות ניתן לטפל בעזרתן.

אמנם השיר מיוחס למא דאן יאנג, סביר יותר כי הוא נכתב על ידי וואנג עצמו, המכתיב את טון הדברים כבר בהקדמה לספרו:

"ביאן צ'ואה העביר אליי את שיר דרקון הג'ייד,דרקון הג'ייד - כאשר משתמשים בו, כל חולי ממוגר לחלוטין;נדיר כיום למצוא את שיר דרקון הג'ייד,כאשר נלמד בלב אמיתי (כוונה אמיתית) הידיים לא יוכלו לטעות...

...דרקון הג'ייד מכיל 120 נקודות,השימוש בהן מסתורי, קסום ובלתי ניתן להשוואה,אך הנני חושש כי האנשים של היום אינם כאלה;מילוי וניקוז נבדלים לפי פעולת האצבעות,בעת החדרת המחט נמדד טיבו של הרופא.הכפופים והגיבנים עומדים זקופים והשכובים יקומו ממיטת חוליים.בזכות [כישוריו] תהילתו תוכר מהאגמים ועד האוקיינוס."

הקדמה זו מדגישה מספר רעיונות מרכזיים:

  • כתב זה מייצג העברה של כישרון גדול מאחד הרופאים המפורסמים ביותר (ביאן צ'ואה).

  • ידע מסוג זה אינו פשוט להשגה וראוי רצון ומאמץ עילאיים במהלך למידתו.

  • הכישורים שמקנה ידע זה אינם ניתנים להשוואה (לכן דורשים מאמץ ורצון עילאיים).

  • המטפלים בהווה אינם משקיעים את מה שדרוש לכן אינם בעלי הכישורים הנחוצים (ליצור טיפול יעיל ומיידי).

  • הכישרון טמון ביצירה פעילה של מילוי וניקוז דרך שימוש בטכניקת דיקור נכונה.

  • כישוריו האמיתיים של הרופא מתגלים ברגע שהמחט מוחדרת.

  • טיב כישוריו של הרופא, משמע, כשהחולים מבריאים שמו של הרופא ילך לפניו.



חשוב להבין את ההקדמה של וואנג מכיוון שאמונותיו יעלו שוב בשיר הנקודות עצמו:

"נקודות San Li (st36) Nei Ting (st44),Qu Chi (co11), He Gu (co4) חודרות,Wei Zhong (bl40) יחד עם Chang Shan (bl57),בקצה התחתון Kun Lun (bl60) נעלמת,Huan Tiao (gb30) ו - Yang Ling Quan (gb34),Tong Li (ht5) ו - Lie Que (lu7),אם משתמשים בהם ברצף (אחת אחרי השנייה) אז השיטה היא ברצף,אם משתמשים בהן לבד (נקודה בודדת) אז השיטה היא לבד,זכור זאת בלב מסור,אל תדבר עליהן עם העצלנים,360 נקודות אינן יעילות כמו 11 נקודות,מעט אנשים מכירים שיטה זו,כל המנעולים נפתחים מדלתותיהם,ברגע בו המחט מטפלת בחולי,התוצאה היא כמו מים חמים הנשפכים על שלג.אל תעביר [ידע זה] לאלו שאינם ראויים [לקבלו],המנע מלהדליף את סודות הטבע [לאלו שאינם ראויים להם]."

בשנת 1439, מעל 100 שנים לאחר פרסום החיבור, בחר שו פנג (Xú Fēng 徐风) לכלול אותו בספרו "האוסף השלם של הדיקור והמוקסה" (Zhēn Jiǔ Dà Quán 针灸大全), תוך שהוא מוסיף לחיבור נקודת דיקור נוספת - Tai Chong (liv3) - ומשנה מעט את הנוסח.

בשנת 1529, מעל 300 שנים לאחר תקופתו של פאנג, גאו וו (Gāo Wǔ 高武) כלל את השיר בספרו "הלקט המפואר של הדיקור והמוקסה" (Zhēn Jiǔ Jù Yīng 针灸聚英). הגרסה של גאו וו נחשבת למסורתית יותר, כוללת את 11 הנקודות המקוריות, אך גם הוא משנה מעט את החיבור וכולל בו את הנקודה Tai Chong (liv3), כמו כן, משנה מעט את המלל. 

גרסתו של שו פנג היא הגרסה המוכרת כיום ברוב ספרי הנקודות המתורגמים, הכוללים את "נקודות הכוכב השמימי". 





"12 נקודות הכוכב השמימי" - שו פנג

"נקודות San Li (st36) Nei Ting (st44),Qu Chi (co11), He Gu (co4) מחברות,Wei Zhong (bl40) יחד עם Chang Shan (bl57),Kun Lun (bl60) יחד עם Tai Chong (liv3),Huan Tiao (gb30) ו - Yang Ling Quan (gb34),Tong Li (ht5) וגם Lie Que (lu7),אם משתמשים בהם ברצף (אחת אחרי השנייה) אז השיטה היא ברצף,אם משתמשים בהן לבד (נקודה בודדת) אז השיטה היא לבד,360 נקודות אינן מעבר לשיר ה-12,בטיפול בחולי התוצאה קסומה,כמו לשפוך מים חמים על שלג, כאשר הדובה הגדולה שוקעת סימן מבשר טובות מופיע,כל המנעולים נפתחים מדלתותיהם,ניתן להעביר [ידע זה] לאלו הראויים לו,[אך] לאלו שאינם ראויים אין לגלות סוד זה."

לסיכום, כנראה שלעולם לא נדע אם מא דאן יאנג בעצמו שם דגש על נקודות אלו כנקודות הדיקור החשובות ביותר בגוף. עם זאת, אנו יודעים כי הוא היה מפורסם בזכות יכולות הדיקור שלו, לכן ניתן להניח כי זו הסיבה ששילוב הנקודות העוצמתי הזה מיוחס דווקא אליו. מבלי להיכנס לשאלה מה הייתה דעתו של יאנג על חשיבות הנקודות הללו, חשיבותן הקלינית, כנקודות עיקריות לטיפול בבעיות שונות, עמדה במבחן הזמן. גם כיום, הן הנקודות הנמצאות בשימוש התכוף ביותר ואם נבחן כתבים וחיבורים מסורתיים העוסקים בשילובי נקודות, ניתן למצוא לפחות נקודה אחת מתוך שיר, כמעט בכל שילוב נקודות מוכר.

מתוך "ההישגים הגדולים של הדיקור והמוקסה" (Zhēn Jiǔ Dà Chéng 针灸大成) מאת יאנג ג'י ג'ואו (Yáng Jì Zhōu 杨继洲):

  • כרך 3 - "שיר 4 הנקודות הראשיות" - "[את] הקיבה San Li (st36) משמרת, [לבעיות של הגב והמותניים] חפש את Wei Zhong (bl40), לראש ולצוואר חפש את Lie Que (lu7), [בעיות ב] פה ובפנים He Gu (co4) עוצרת."

  • כרך 3 - "שיר 9 הנקודות להשבת היאנג" - "Ya Men (du15), Lao Gong (ht8), San Yin Jiao (sp6), Yong Quan (kid1), Tai Xi (kid3), Zohng Wan (ren12) בשילוב עם Huan Tiao (gb30), San Li (st36), He Gu (co4), אלו הן 9 הנקודות להשבת היאנג."


12 הנקודות - חשיבות

לפני שנרחיב על הסיבה ואופן השימוש בנקודות אלו, חשוב להבין מדוע מיוחסת להן חשיבות קלינית כזו גדולה?

ראשית, כל הנקודות ממוקמות באזור או דיסטאלית לאזור מפרקי המרפק והברך - אזורים הנחשבים "בטוחים" יותר לדיקור, בהשוואה לנקודות אחרות בגוף.שנית, תבנית הנקודות בשיר מאפשרת לנו גישה לכל אחת משש המערכות:

  • TAI YANG - 3 נקודות על הרגל

  • SHAO YANG - 2 נקודות על הרגל

  • YANG MING - 2 נקודות על היד, 2 נקודות על הרגל

  • TAI YIN - נקודה 1 על היד

  • SHAO YIN - נקודה 1 על היד

  • JUE YIN - נקודה 1 על הרגל (אם מחשיבים את Tai Chong - liv3)

אם נחבר הכל יחד, נקבל 12 נקודות בטוחות לדיקור המסוגלות להשפיע על כל הערוצים, בין אם הם משויכים ליאנג או ליין.

תפקודן המסורתי של הנקודות מתואר על ידי גאו וו (Gāo Wǔ 高武) בשיר נוסף מתוך "הלקט המפואר של הדיקור והמוקסה":

פוסטים אחרונים

הצג הכול
״4 נקודות המפתח״

המקור לשיר על ״4 נקודות המפתח״  (Sì Zǒng Xué Gē 四总穴歌), מגיע מתוך Qián Kūn Shēng Yì 乾坤生意 מאת Zhū Quán 朱权 (שושלת מינג, 1406). זהו ספר רפואי...

 
 
דיקור לטיפוח החיים ושימור הבריאות

טיפול בריאותי באמצעות דיקור: עקרונות ויישומים ברפואה הסינית דיקור סיני (针法), ככלי טיפולי מרכזי ברפואה הסינית המסורתית, חורג מעבר לטיפול...

 
 

© 2023 שי שרעבי רפואה סינית (Dip.CM)

bottom of page