top of page

״8 הטריאגרמות״ 八卦

  • shay sharabi
  • 19 ביוני
  • זמן קריאה 6 דקות

עודכן: 13 ביולי

מבוא: הטריאגרמות כיסודות להבנת שינוי — בין 《易经》, הדאו ורפואת האדם

"ספר התמורות" (Yì Jīng 易经), הוא מן הטקסטים המכוננים של התרבות הסינית, ומשמש מזה אלפי שנים כמפתח להבנת חוקיות השינוי בטבע, בגוף ובחברה.


תשתית הספר נשענת על מערכת סמלים של יין ויאנג, ומתארת את ההשתנות התמידית של הדברים באמצעות 64 הקסגרמות – צירופים של קווים רצופים (יאנג) וקווים מקוטעים (יין). בבסיסן מצויות 8 טריאגרמות (八卦), שהופיעו לראשונה במיתולוגיה של פו-שי (伏羲) – החכם הקדום ש"חזה אל השמים ואל הארץ" וחילץ מהם את דפוסי השינוי (מתוך פירוש קונפוציוס ל־易经, חלק ה־"十翼").


כל אחת מן הטריאגרמות מייצגת תנועה יסודית ביקום: 乾 (Qián) – שמיים ויוזמה, 坤 (Kūn) – אדמה והכלה, 震 (Zhèn) – תנועה ראשונית, 巽 (Xùn) – חדירה רכה, 坎 (Kǎn) – עומק נסתר, 離 (Lí) – אור וחיבור, 艮 (Gèn) – עצירה וגבול, 兑 (Duì) – שמחה ופתיחות.

מעבר למשמעותם הסמלית, סמלים אלה מבטאים תהליכים טבעיים בגוף ובנפש, ומרכיבים את מפת ההתבוננות הפילוסופית-רפואית של הרפואה הסינית המסורתית.


הרופא הפילוסוף של העת העתיקה לא הפריד בין תנועת הרוח לבין תנועת הצִ'י; בין תבניות אקלימיות לבין מצב רגשי. ב־《黄帝内经‬》(ספר הקיסר הצהוב), ניכרת השפעת ה־易经 בתיאור מקצבים עונתיים, באבחנה לפי דפוסי תנועה ובתפיסה הדינמית של פתולוגיה כריאקציה של הגוף לשינוי. גם אצל קונפוציוס ואחריו בזואיזם, מבנה הטריאגרמות שימש כמודל חינוכי, אתי ואף מדיני – דרך שיקוף הקשר בין תודעת האדם לסדר השמיימי.


מאמר זה מבקש לשוב ולגעת ב־八卦 לא רק כסמלים עתיקים, אלא ככלים חיים: לבחינה עצמית, לחשיבה קלינית ולתנועה טיפולית. דרך קריאה מחדש של כל אחת מהטריאגרמות, נעמיק ברלוונטיות שלהן לחיים המודרניים ולמסע ההוליסטי של האדם כמגיב ויוצר בתוך שדה התמורות.


מתוך: ״ספר התמורות״:

《易经》系辞下六

子曰:乾坤,其《易》之门邪?

乾,阳物也;坤,阴物也;

阴阳合德,而刚柔有体,以体天地之撰,

以通神明之德。


קונפוציוס אמר:

האם Qián 乾 ו- Kūn 坤 הן הדלת ל״[ספר] התמורות״?

[הטריאגרמה] Qian 乾 מייצגת את כל הדברים היאנגיים; [הטריאגרמה] Kun 坤 [מייצגת] את כל הדברים הייניים;

2 אלו מתאחדים (בהתאם לטבעם), וכך כל הדברים הקשים והרכים מקבלים צורה, צורה זו מאפשרת לנו לחזות בהרכב [התופעות] של השמיים והארץ ולהבין את הסגולה מאחורי החוכמה השמימית.


״ספר התמורות״:

《易经》说挂三

天地定位,山泽通气,雷风相薄,水火不相射,

八卦相错。


השמיים (天) והארץ (地) התקבעו במקומם,

האוויר זורם בין ההר (山) והאגם (泽),

הרעם (雷) והרוח (风) מרגשים זה את זו,

המים (水) והאש (火) אינם מזיקים זה לזו,

[כך] 8 הטריאגרמות שזורות זו בזו.


״ספר התמורות״:

《易经》说挂四

雷以动之,风以散之,雨以润之,日以烜之,

艮以止之,兑以说之,乾以君之,坤以藏之。


בעזרת הרעם (震) הם נעים,

בעזרת הרוח (风) הם מתפזרים,

בעזרת הגשם (雨) הם מִתְלַחְלְחִים,

בעזרת השמש (日) הם מתייבשים,

בעזרת ההר (艮) הם נעצרים,

בעזרת האגם (兑) הם מתענגים,

נשלטים על ידי השמיים (亁) נאצרים בתוך הארץ (坤).


״ספר התמורות״:

《易经》说挂五


万物出乎震,震东方也。

齐乎巽,巽东南也,齐也者、言万物之絜齐也。

离也者、明也,万物皆相见,南方之卦也。

圣人南面而听天下,向明而治,盖取诸此也。

坤也者、地也,万物皆致养焉。

兑、正秋也,万物之所说也。

战乎乾,乾、西北之卦也,言阴阳相薄也。

坎者、水也,正北方之卦也,劳卦也,

万物之所归也。

艮、东北之卦也,万物之所成终而所成始也。


כל הדברים החיים נובעים מתוך Zhèn 震 בכיוון מזרח.

מתאזנים ב- Xùn 巽 ודרום מזרח, כל מה שמאוזן - משמע כל הדברים החיים מסודרים בצורה טהורה ושווה.

[הטריאגרמה] Lí 离 הינה כל מה שבוהק, כל הדברים החיים רואים זה את זה, זו הטריאגרמה של כיוון דרום.

החכמים הקדמונים פנו לכיוון דרום כדי להאזין לכל מה שמתחת לשמיים, כל הממשלות המכהנות פונות [אל כיוון] הבוהק, משם נלקח רעיון זה.

[הטריאגרמה] Kūn 坤 הינה הארץ, כל הדברים החיים ניזונים ממנה, [כיוון דרום מערב].

[הטריאגרמה] Duì 兑 הינה תחילת הסתיו, כל הדברים החיים מסופקים, [וכיוון מערב].

מאבק ב- Qián 乾, זוהי הטריאגרמה של כיוון צפון מערב - משמע יין ויאנג דוחקים זה את זה.

[הטריאגרמה] Kǎn 坎 הינה מים, זו הטריאגרמה של הצפון האמיתי, זוהי טריאגרמה של עמל רב, אליה חוזרים כל הדברים החיים. [הטריאגרמה] Gèn 艮 היא הטריאגרמה של כיוון צפון מזרח, זהו הסוף וההתחלה מחדש של כל הדברים החיים.


סידור שמיים מאוחרים


״ספר התמורות״:

《易经》说挂六

神也者、妙万物而为言者也。

动万物者莫疾乎雷,桡万物者莫疾乎风,

燥万物者莫熯乎火,说万物者莫说乎泽,润万物者莫润乎水,终万物、始万物者、莫盛乎艮。

故水火相逮,雷风不相悖,山泽通气,

然后能变化,既成万物也。


ה-Shén 神, זהו המסתורין המדובר [מאחורי] כל הדברים החיים.

כדי להניע את כל הדברים - אין זריז יותר מהרעם (Zhèn 震). בכדי לעקם אותם - אין זריזה יותר מהרוח (Xùn 巽).

בכדי לייבש אותם - אין [דבר] המייבש יותר מאש (Lí 离).

בכדי לענג ולספק אותם - אין כמו העונג [שמסב] האגם (Duì 兑).

בכדי ללחלח אותם - אין [דבר] מלחלח יותר ממים (Kān 坎).

בכדי להביאם לסיום ולהתחלה חדשה - אין [דבר] המכיל יותר מההר (Gèn 艮).

כך, מים ואש תופסים זה את זה, רעם ורוח אינם מורדים זה נגד זה, הר ואגם מניעים את הצ׳י, אז מתאפשרים שינוי והתמרה, וכל הדברים החיים נשלמים.


״ספר התמורות״:

《易经》说挂七


乾,健也;坤,顺也;震,动也;巽,入也;坎,陷也;离,丽也;艮,止也;兑,说也。


[הטריאגרמה] Qián 乾 מייצגת כוח ועוצמה, Kūn 坤 מייצגת ציות, Zhèn 震 מייצגת תנועה, Xùn 巽 מייצגת חדירה, Kān 坎 מייצגת מלכודת, Lí 离 מייצגת יופי, Gèn 艮 מייצגת עצירה, Duì 兑 מייצגת עונג.


״ספר התמורות״:

《易经》说挂九

乾为首,坤为腹,震为足,巽为股,坎为耳,

离为目,艮为手,兑为口。


[הטריאגרמה] Qián 乾 מייצגת את הראש, Kūn 坤 מייצגת את הבטן, Zhèn 震 מייצגת את הרגליים, Xùn 巽 מייצגת את הירכיים, Kān 坎 מייצגת את האוזניים, Lí 离 מייצגת את העיניים, Gèn 艮 מייצגת את הידיים, Duì 兑 מייצגת את הפה.


《易经》说挂十一

乾为天,为圜,为君,为父,为玉,为金,为寒,为冰,为大赤,为良马,为老马,为瘠马,为驳马,为木果。


[הטריאגרמה] Qián 乾 מסמלת: שמיים, עיגול, שליט, אבא, אבן ירקן, מתכת, קור, קרח, [צבע] אדום עמוק, סוס טוב,

סוס זקן, סוס רזה, סוס מעורב, פירות על עץ.


坤为地,为母,为布,为釜,为吝啬,为均,

为子母牛,为大舆,为文,为众,为柄,

其于地也为黑。


[הטריאגרמה] Kūn 坤 מסמלת: קרקע, אמא, בד, קדירה (מחרס), קמצנות, אחידות, עגל צעיר, מרכבה גדולה, ססגוניות, שפע, ידית ותמיכה, כל מה ששחור בתוך הקרקע.


震为雷,为龙,为玄黄,为旉,为大涂,为长子,为决躁,为苍筤竹,为萑苇,其于稼也,为反生。

其究为健,为蕃鲜。


[הטריאגרמה] Zhèn 震 מסמלת: רעם, דרקון, (איחוד בין) שחור וצהוב, התפתחות, רחוב גדול, בן בכור, נחישות והתלהבות, במבוק צעיר וירוק, קני סוף. בחקלאות [מסמלת] את מה שחזר לחיים מתוך האדמה ויהפוך [בסופו של דבר] לחזק והשופע ביותר.


巽为木,为风,为长女,为绳直,为工,为白,

为长,为高,为进退,为不果,为臭。

其于人也,为寡发,为广颡,为多白眼,

为近利市三倍,其究为躁卦。


[הטריאגרמה] Xùn 巽 מסמלת: עץ, רוח, הבת הבכורה, חבל ישר, פלס נגרים, הצבע הלבן, להיות ארוך, להיות גבוה,

התקדמות ונסיגה, ללא תוצאה, ריחות חזקים. באדם [מסמלת] שיער מועט, מצח רחב, אישונים גדולים, נטייה לרדוף אחרי רווח, בסופו של דבר הופכת להיות טריאגרמה [המסמלת] חוסר סבלנות.


坎为水,为沟渎,为隐伏,为矫輮,为弓轮。

其于人也,为加忧,为心病,为耳痛,为血卦,

为赤。

其于马也. 其于舆也,为多眚,为通,为月,

为盗。


[הטריאגרמה] Kān 坎 מסמלת: מים, ערוצים ותעלות, מחבוא מוסתר. להיות עקום או ישר, קשת או גלגל.

באדם [מסמלת] דאגה וחרדה גדולה, כאב באוזניים, זו הטריאגרמה של הדם וכל מה שאדום [בגוף].

בנוגע להתנהגות [מסמלת] את זה הפוגש בסיכונים רבים, זה החודר ישירות, [מסמלת] את הירח, גנב.


离为火,为日,为电,为中女,为戈兵。

其于人也,为大腹。

为乾卦,为鳖,为蟹,为蠃,为蚌,为龟。

其于木也,为科上槁。


[הטריאגרמה] Lí 离 מסמלת: אש, שמש, ברק, האחות האמצעית, כידון ונשק.

באדם [מסמלת את] הבטן הגדולה. היא הטריאגרמה של היובש, [מסמלת] צב מים מתוקים, סרטן, צרעה בודדה,

צדפה, צב יבשה.

בנוגע לעצים, [מסמלת] את העלים היבשים בצמרת העץ.


艮为山,为径路,为小石,为门阙,为果蓏,

为阍寺,为指,为狗,为鼠,为黔喙之属。

其于木也,为坚多节。


[הטריאגרמה] Gèn 艮 מסמלת: הר, שביל, אבנים קטנות, שער שמירה, הבשלה [ושפע] של עצים ופירות,

שומר סף במקדש, אצבע [המורה על כיוון מסוים], כלב, חולדה, ציפורים בעלות מקור חזק.

בנוגע לעצים, [ מסמלת] את העצים החזקים המלאים במפרקים חזקים.


兑为泽,为少女,为巫,为口舌,为毁折,

为附决。

其于地也,为刚卤。


[הטריאגרמה] Duì 兑 מסמלת: מאגר מים, האחות הצעירה, השאמאנית, הפה והלשון, ריקבון והתפוררות [של דברים],

ביצוע החלטות. בנוגע לארץ, [מסמלת את כל מה ש]מגובש ומשומר.







פוסטים אחרונים

הצג הכול
טיפוח החיים במהלך 4 העונות

טיפוח בריאות בהתאם לעונות השנה מתייחס לשימוש בטכניקות שונות בהתאם לדפוסי השינויים של יין ויאנג בעונות השנה ובנקודות השוויון, כדי להבטיח...

 
 

© 2023 שי שרעבי רפואה סינית (Dip.CM)

bottom of page